Managementul
total al calităţii TQM s-a dezvoltat pe baza
principiilor generale ale Merceologiei, ştiinţa calităţii mărfurilor,şţiinţă
cu tradiţie în ţările dezvoltate ale lumii. TQM este, pe scurt, o nouă
filosofie de a conduce, este un ansamblu de metode şi tehnici folosite în
afaceri prin care se urmăreşte maximizarea competivităţii unei
firme/instituţii, prin îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor/
serviciilor. De ce o lucrare despre TQM? Există o legătură între acest concept, care pare legat numai de sfera afacerilor şi a profitului material şi bibliotecă? O înţelegere a acestui concept şi a misiunii unei biblioteci le alătură. Biblioteca poate şi este privită ca o instituţie furnizoare de servicii profesionale. ”Clienţii” ei sunt numiţi utilizatori şi ei doresc servicii de calitate. Iar managerii, chiar dacă nu conduc mari companii, au datoria de a încerca să le ofere. 1. CONCEPTUL TQM Modalităţile
de asigurare a calităţii produselor/ serviciilor au evoluat continuu, în
acord cu schimbările tehnologice şi socio-culturale care au marcat evoluţia
societăţii. Este un sistem care utilizează tehnici specifice pentru atingerea obiectivelor, un ansamblu de activităţi menite să asigure realizarea simultană a acestora prin utilizarea optimă a resurselor disponibile, umane şi financiare. Obiectivele TQM sunt
Conceptul TQM este un concept tridimensional, avându-se în vedere aspectele filosofice, logice şi tehnice. a. Componenta filosofică. Este
cea mai importantă deşi este cea mai puţin vizibilă. Ea reprezintă ”De
Ce”-ul, este un mod de a gândi şi de a acţiona al tuturor angajaţilor. b. Componenta logică. Constă
în definirea calităţii produselor/ serviciilor pentru clienţi şi aplicarea
măsurătorilor de realizare a programelor de calitate. c. Componenta tehnică. Reprezintă
aspectul operaţional al TQM, partea vizibilă a acestui proces. Ea cuprinde
toate tehnicile care fac să funcţioneze în bune condiţii echipele de
îmbunătăţire a calităţii. Elementele componente ale TQM sunt:
Ţinând cont şi de alte opinii exprimate în literatura de specialitate, principiile de bază al TQM sunt următoarele:
Controlul calităţii a apărut ca disciplină distinctă în SUA în perioada 1920-1930, cu accent pe inspecţia procesului de producţie şi pesortarea produselor defecte de către alţi angajaţi decât cei care le realizau. Principalii fondatori au fost americanii: Shewhart, Deming, Juran, Crosby, şi japonezii: Ishikawa, Taguchi, Massaki şi Imai. Edward Deming este considerat părntele TQM. El extinde aplicarea TQM în toate domeniile, stabilind responsabilităţi pentru calitate şi consideră că problemele calităţii aparţin sistemului de conducere.
Programul în 14 puncte pentru calitate /6,7/ 1. Asiguraţi îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor şi a serviciilor pe baza unui plan, pentru a deveni competitivi şi pentru a putea rămâne în afaceri. 2. Adoptaţi o nouă filosofie, renunţând la ”nivelul acceptabil” al calităţii. Trăim într-o nouă eră economică: nu putem supravieţui cu ”niveluri acceptabile” de neconformităţi, defecte, întârzieri în livrare. 3. Renunţaţi la controlul integral al produselor, introducând metode de control static, pentru a stabili conformitatea cu cerinţele specificate. (Este de preferat să prevenim defectele decât să le identificăm). 4. Solicitaţi dovezi, din partea furnizorului, privind evidenţa statică a calităţii. Afacerile se bazează, în prezent, mai mult pe calitate, decât pe preţ: eliminaţi furnizorii care nu fac dovada unei asemenea evidenţe. 5. Descoperiţi problemele. Conducerea este cea care trebuie să se ocupe de îmbunătăţire continuă a tututror proceselor din fiecare etapă a traiectoriei produsului, începând cu proiectarea ţi până la asigurarea service-ului în utilizare. 6. Utilizaţi metode moderne de instruire a întregului personal din întreprindere. 7. Asiguraţi tututror angajaţilor instrumentele necesare pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţii. Responsabilitatea şefilor de echipă trebuie concentrată pe calitate, iar conducerea trebuie să fie pregătită să acţioneze imediat, pe baza rapoartelor acestora, referitoare la deficienţele constatate. 8. Eliminaţi frica: încurajaţi comunicarea, astfel încât fiecare angajat să-şi poată prezenta punctul lui de vedere în mod deschis. 9. Înlăturaţi barierele dintre compartimentele întreprinderii. Formaţi echipe cuprinzând persoane din compartimente diferite (cercetare, proiecatre, producţie, desfacere) pentru identificarea problemelor şi prevenirea apariţiei lor în procesele ulterioare. 10. Eliminaţi afişele, sloganurile specifice muncii forţate. Înainte de a urmări creşterea productivităţii, asiguraţi-vă că aceasta nu este în defavoarea calităţii pe care trebuie să o îmbunătăţiţi continuu. 11. Revedeţi timpii de muncă normaţi, astfel încât să nu devină un obstacol în calea productivităţii şi a calităţii. 12. Eliminaţi toate obstacolele care-i împiedică pe oameni să fie mândri de munca lor. 13. Introduceţi un program de muncă riguros de instruire a personalului, în relaţie cu evoluţia procedeelor, metodelor şi tehnicilor utilizate în toate compartimentele întreprinderii. 14. Creaţi o structură corespunzătoare, la nivelul conducerii de vârf, care să vă asigure îndeplinirea celo 13 puncte. /6,7/ 3. STANDARDE INTERNAŢIONALE PENTRU MANAGEMENTUL CALITĂŢII SERVICIILOR 3.1 Conceptul de calitate în standarde internaţionale Conform standardului terminologic EN ISO 8402:1994 (preluat integral în standardul terminologic român SR ISO 8402:1995 ”Managementul calităţii şi asigurarea calităţii. Vocabular” calitatea reprezintă ansamblul caracteristicilor unei entităţi care îi conferă acesteia aptitudinea de a satisface necesităţi exprimate şi implicite. În
anul 2001 acest standard a fost înlocuit cu standardul terminologic EN ISO
9000:2000 preluat integral în standardul terminologic român SR EN ISO
9000-2001, intitulat ”Sisteme de management al calităţii. Principii esenţiale
şi vocabular”. Calitatea este, deci, întotdeauna relativă deoarece se referă la gradul de satisfacere, adecvare a unor exigenţe ale produsului/ serviciului furnizat. 3.1.2. Conceptul de produs în standarde internaţionale În standardul EN ISO 8402:1995 produsul este definit ca fiind un rezultat al activităţii sau proceselor şi putea fi reprezentat de:
Noul standard SR EN ISO 9000:2001 defineşte produsul ca fiind rezultatul unui proces, iar procesul ca fiind un ansamblu de activităţi corelate sau interactive care transformă elementele de intrare în elemente de ieşire. Standardul nu mai menţionează categoriile de produse indicate în vechea ediţie. 3.1.3. Conceptul de serviciu în standardele internaţionale Conform standardului SR ISO 9004-2:1994 ”Managementul calităţii şi elemente ale
sistemului calităţii. Partea a 2-a: Ghid pentru servicii” serviciul
reprezintă rezultatul unor activităţi efectuate de un furnizor de servicii în
scopul satisfacerii unor necesităţi ale clientului, atât la interfaţa
client-furnizor cât şi prin activităţi interne ale furnizorului. Într-unul dintre primele standarde, ISO 9004-2: 1991 ”Managementul
calităţii şi elemente ale sistemului calităţii. Partea 4. TQM ÎN SERVICII EDUCAŢIONAL Modelul american de management total al calităţii TQM este reprezentat de criteriile ”Premiului Naţional pentru calitate <<Malcolm Baldridge>>(PNCMB)”: El se acordă anual diferitelor categorii de organizaţii, printre care şi organizaţiilor de învăţământ, având criterii specifice adaptate acestora. 4.1 Criteriile de excelenţă a performanţelor serviciilor prestate în învăţământ, conform modelului american de management total al calităţii 1. LEADERSHIP-ul 1.1 Leadership-ul organizaţional - modul în care managerii conduc organizaţia şi îi evaluează performanţele. 1.2 Responsabilitatea publică şi calitatea de ”cetăţean” - modul în care organizaţia îşi asumă responsabilităţile faţă de public şi îşi joacă rolul de ”cetăţean” al comunităţii. 2. PLANIFICAREA STRATEGICĂ 2.1 Desfăşurarea strategiei - procesele de desfăşurare a strategiei, elaborare a planurilor de acţiune şi realizare a măsurilor de performanţă. 3. ORIENTARE SPRE ELEV/ STUDENT 3.1 Cunoaşterea nevoilor şi aşteptărilor elevilor/ studenţilor - modul în care organizaţia determină cerinţele (pe termen scurt şi lung), aşteptările şi preferinţele elevilor/ studenţilor în scopul asigurării relevanţei serviciilor educaţionale şi auxiliare ale organizaţiei, al dezvoltării unor noi oportunităţi de servicii educaţionale. 3.2 Satisfacţia elevilor/ studenţilor - modul de evaluare a satisfacţiei în vederea construirii unor relaţii, pentru îmbunătăţirea performanţelor acetsora şi pentru dezvoltarea unor noi servicii educaţionale. 4. INFORMAŢIA ŞI ANALIZA 4.1 Măsurarea performanţei organizaţiei - modul în care organizaţia asigură sisteme efective de măsurare a performanţelor în scopul îmbunătăţirii acestora la toate nivelurile şi în toate structurile organizaţiei. 4.2 Analiza performanţelor organizaţiei - modul în care organizaţia analizează datele şi informaţiile referitoare la performanţe. 5. ORIENTAREA SPRE PERSONALUL DIDACTIC ŞI AUXILIAR 5.1 Sisteme de lucru - modul în care funcţionarea organizaţiei, concepţia posturilor de lucru, sistemul de remunerare, sistemul de promovare şi practicile existente ale personalului facilitează personalului didactic şi auxiliar realizarea obiectivelor educaţionale şi obţinerea performanţelor înalte. 5.2 Educarea, training-ul şi dezvoltarea personalului didactic şi auxiliar - modul în care educarea şi training-ul personalului sprijină realizarea obiectivelor generale privind educarea şi dezvoltarea elevilor/ studenţilor, determină cunoştinţele, abilităţile şi capabilităţile personalului, contribuind la îmbunătăţirea performanţelor acestora. 5.3 Bunăstarea şi satisfacţia personalului didactic şi auxiliar - modul în care organizaţia menţine mediul de lucru iar personalul creează şi sprijină un climat de lucru ce contribuie la bunăstarea, satisfacţia şi motivaţia întregului personal. 6. MANAGEMENTUL PROCESELOR EDUCAŢIONALE ŞI AUXILIARE 6.1 Procesele de proiectare şi prestare a serviciilor educaţionale - modul în care organizaţia asigură managementul proceselor de proiectare şi prestare a serviciilor educaţionale din cadrul programelor şi ofertelor educaţionale. 6.2 Procesele auxiliare - modul în care organizaţia asigură managementul proceselor ei auxiliare. 6.3 Procesele de parteneriat - modul în care organizaţia asigură managementul proceselor de parteneriat cu şcolile din car eprovin elevii/ studenţii. 7. REZULTATELE PRIVIND PERFORMANŢELE ORGANIZAŢIEI 7.1 Rezultatele privind performanţele elevilor/ studenţilor - date şi informaţii privind nivelurile şi tendinţele performanţelor elevilor/ studenţilor. 7.2 Rezultatele orientate spre elev/ student şi alţi parteneri de interese - date şi informaţii referitoare la rezultatele orientate spre elev/ student, inclusiv cele privind satisfacţia şi insatisfacţia lor, prezentate astfel încât să permită compararea. 7.3 Rezultatele financiare şi bugetare - date şi informaţii referitoare la cele mai importante performanţe financiare şi bugetare, prezentate astfel încât să permită compararea. 7.4 Rezultatele privind personalul - date şi informaţii referitoare la bunăstarea, satisfacţia şi dezvoltarea lor precum şi la performanţele sistemului de lucru, prezentate astfel încât să permită compararea. 7.5 Rezultatele privind efectivitatea organizaţiei - date şi informaţii referitoare la cele mai importante performanţe ce au contribuit la îmbunătăţirea învăţământului şi la realizarea efectivităţii organizaţiei, prezentate astfel încât să permită compararea./3/ 4.2 TQM în biblioteci Bibliotecile
reprezintă una dintre structurile în care aplicarea principiilor TQM poate
conduce la rezultate deosebite. Formulând un plan strategic şi urmărindu-l în
vederea creşterii continue a calităţii, bibliotecile se pot transforma şi îşi
pot îmbunătăţi performanţele.
În
mediul universitar ”clienţii” nu au sensul din mediul de producţie sau de
afaceri. Clienţii sunt ”utilizatorii” care vin în biblioteci pentru instruire
şi informare: şi au nevoie de ajutorul bibliotecarilor ăentru a-şi putea
îmbunătăţi metodele de găsire şi de evaluare a calităţii informaţiilor. a. Managementul prin fapte b. Eliminarea greşelilor şi a reluării
activităţii c.Respectarea oamenilor şi a ideilor d. Empowerement 4.3 TQM şi Serviciile de Referinţe Implementarea principiilor TQM în arhitectura acestui serviciu poate conduce la eficientizarea acestuia. Are potenţialul de a furniza bibliotecarilor informaţiile necesare referitoare la calitatea serviciilor şi folosirea acestora de către utilizatori. Implementare
TQM uşurează obţinerea unui feed-back sistematic de la utilizator, esenţial
pentru a revizui continuu serviciul. 4.3.1. Orientarea spre utilizator 4.3.2 ”Zero” defecte 4.3.3 Abordarea strategică holistică 4.3.4 Empowerement 4.3.5 Instruirea personalului 5. TQM ŞI SERVICIUL REFERINŢE DIN BCU BUCUREŞTI Orientarea spre utilizator Este în continuare de urmărit gradul în care catalogul este un instrument folositor şi oferă informaţii utilizatorului despre cum să găsească un titlu, putând fi folosit un indicator referitor la cunoaşterea cheilor de căutare. Acest indicator este însă influenţat şi de cunoştinţele în domeniul folosirii computerelor de către utilizator şi poate să ofere informaţii dacă:
Pentru a obţine aceste informaţii, utilizatorii pot completa un chestionar în care să fie menţinut statutul lor, datele bibliografice pe care le au şi dacă au găsit documente de interes sau nu. Un indicator de interes îl poate constitui căutarea după subiect. Numărul de titluri găsit de utilizator poate fi comparat cu cel găsit de bibliotecar , care stabileşte, în urma unui scurt interviu, subiectul de interes pentru utilizator. Acest indicator poat eoferi informaţii despre utilizator - inteligenţă, cunoaşterea dialogului, alegerea corectă a termenilor de căutare, sistemul d eclasificare şi de indexare - reguli, vocabular, descriptori, sistemul de cataloage - programul de regăsire (soft-ul), interfaţa. Un sondaj de opinie realizat de Serviciul Cercetare.Metodologie, prezentat în anexe, a ”fotografiat” situaţia existentă la nivelul anului 2003, interpretarea lui conducând la luarea unor decizii pentru creşterea calităţii serviciilor oferite. Consultarea publicaţiilor electronice a constituit un progres. De la abonamentele, reduse ca număr, ale publicaţiilor existente în varianta tipărită, pe care biblioteca le oferea în anii 2002-2003, au fost achiziţionate mai multe baze de date, biblioteca fiind în continuare interesată de achiziţionarea titlurilor de real interes pentru utilizatori şi nu d ebazele de date integrale. Sugestiile utilizatorilor au fost făcute într-un registru oferind informaţii despre utilitatea lor, gradul de acoperire al domeniilor de interes, viteza de transmitere a informaţiilor, suplimentarea numărului de calculatoare alocate. Baza de date de legislaţie SintAct este consultată în continuare de un număr în creştere de utilizatori, firma furnizoare EON Programing SA oferind, începând cu anul 2005 prin sponsorizare, 4 licenţe, două pentru Unitatea Centrală şi două pentru Biblioteca Facultăţii de Drept. Furnizarea de bibliografii la cerere sau de referinţe prin e-mail cunosc de la an la an o creştere atât can 'titativă cât şi calitativă. Statistica referinţelor conţinute în bibliografii - 5179, semnalează numărul destul de mare de informaţii găsite şi chiar dacă majoritatea sunt cele din OPAC, se observă creşterea numărului referinţelor din bazele de date, indicarea resurselor electronice cu frunizarea materialului full-text, numărul adreselor Internet. Numărul de bibliografii cu căutări în toate sursele sau în trei dintre ele - una fiind în bazele de date la care avem abonament este destul d emare, 49% din total. Bibliografiile realizate în serviciu în perioada 2003-2005 au fost organizate pe subiecte conform CYU într-o bază de date care va putea fi accesată de pe site-ul bibliotecii. În anexe sunt prezentate atât bibliografiile la cerere cât şi referinţele prin e-mail. Un chestionar trimis utilizatorilor de referinţe prin e-mail, prezentat în anexe, va putea fi folosit în eficientizarea acestui tip de serviciu. Promovarea serviciilor oferite prin pliante, afişe, instrucţiuni de lucru, sesiuni demostrative prezentate la sediile facultăţilor din universitate, trebuie să fie în continuare în atenţie, fiind folosite şi prilejurile oferite de târgurile de carte sau de cele educaţionale. ”Zero” defecte Empowerement Instruirea personalului Activitatea desfăşurată în cadrul serviciului este destul de stresantă - cerinţele crescute ale utilizatorilor, lucrul în ture inclusiv program în zilele de sâmbătă şi duminică, punctele de lucru cu specific diferit. A fost elaborat un chestionar - prezentat în anexa, ale cărui interpretări vor duce la încercarea de a găsi soluţii mai eficiente. O cunoaştere mai bună a principiilor TQM nu poate decât să conducă la o creştere a eficienţei şi la oferirea unor servicii diversificate de o mai bună calitate. TQM se concentrează pe servicii spre utilizatori şi poate fi o provocare puternică pentru bibliotecile care promovează serviciile d ereferinţe ca un bun valoros. Codul etic ALA stabileşte valorile pentru care se angajează această profesie. Incluse în aceste valori sunt următoarele afirmaţii: ”Noi furnizăm servicii în cel mai ănalt grad tuturor utilizatorilor din bibliotecă prin resurse corespunzătoare organizate într+un mod folositor,, politicii de servicii echitabile, acces şi răspunsuri precise, nepărtinitoare şi politicoase pentru toate întrebările. Ne străduim pentru excelenţă în profesie, încurajând dezvoltarea profesională a personalului şi adoptând aspiraţiile potenţialilor membrii ai profesiei.”/1,8/ Luminiţa Miron Serviciul Referinţe Şef Serviciu
BIBLIOGRAFIE 1.
BOPP Richard E.; SMITH Linda C. Reference and information services: an
introduction. Englewood, CO: Libraries Unlimited, 2001, 627p. |